PLAN DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY I OPIEKUŃCZY
PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 1 W GUBINIE
W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
Wstęp
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku przedszkolnym 2023/2024. Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:
-
kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEN na rok szkolny 2024/2025
-
treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz statutu przedszkola
-
treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego
-
wnioski sformułowane na posiedzeniu rady pedagogicznej kończącym rok szkolny 2023/2024
-
diagnozę potrzeb i zainteresowań
Podstawa prawna
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ustalone na rok 2024/2024
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Rozporządzenie z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
Rozporządzenie MEN z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (…)
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych
Rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
Rozporządzenie MEN z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki
Rozporządzenie MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego
Kierunki polityki oświatowej państwa
na rok szkolny 2023/2024
(w zakresie dotyczącym przedszkoli):
-
Edukacja prozdrowotna w przedszkolu – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
-
Przedszkole miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
-
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
-
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
-
Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
-
Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
-
Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Plan pracy przedszkola został opracowany na podstawie:
-
Wnioski z nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2023/2024.
-
Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025
-
Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań.
-
Kalendarz imprez i uroczystości w roku szkolnym 2024/2025.
-
Realizacja programów autorskich, wewnętrznych i zewnętrznych w przedszkolu.
Wnioski z nadzoru pedagogicznego z roku szkolnego 2023/2024.
-
W sposób ciągły i multidyscyplinarny należy analizować poziom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego dzieci, kontrolować skuteczność wdrażanych procedur i regulaminów dotyczących bezpieczeństwa
-
We współpracy z pedagogiem specjalnym kontynuować diagnozę indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci, ich możliwości psychofizycznych oraz potencjału rozwojowego; aktywizować dzieci do udziału w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia
-
Systematycznie upowszechniać ustalone i przyjęte do realizacji w przedszkolu Standardy Ochrony Małoletnich
-
Kontynuować programy profilaktyczne w ramach Polityki Ochrony Dzieci przed Krzywdzeniem przez Dorosłych i Zapewnienia im Bezpieczeństwa
( „Chronimy Dzieci”, „Przyjaciele Zippiego” )
-
Kontynuować doskonalenie zawodowe nauczycieli adekwatnie do rozpoznanych potrzeb. Zapewniać warunki do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem zawodowym. Motywować nauczycieli do podejmowania studiów podnoszących kwalifikacje zgodnie z potrzebami przedszkola (psychologia, terapia pedagogiczna, logopedia, język obcy)
-
Kontynuować współpracę z rodzicami ukierunkowaną na świadomość zagrożeń w zakresie problemów zdrowia psychicznego dzieci oraz na wypracowanie strategii zapobiegania i rozwiązywania problemów
-
Kontynuować działania stwarzające warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego dzieci poprzez aktywne działania prozdrowotne, związane z włączeniem placówki do Krajowej Sieci Szkół Promujących Zdrowie
-
Dokonywać ewaluacji własnej pracy i formułować wnioski służące podniesieniu jakości pracy przedszkola
-
Zwracać szczególną uwagę na czytelność i estetykę zapisów w dziennikach zajęć oraz prawidłowe, zgodne z prawem korygowanie pomyłek
Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań.
-
Edukacja prozdrowotna w przedszkolu – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
-
Przedszkole miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
-
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
-
Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
Edukacja prozdrowotna w przedszkolu – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Uwagi |
|
1.Pogłębienie wiedzy dzieci na temat zdrowia– tematyka tygodniowa na temat zdrowia i zdrowego odżywiania/ciała człowieka i higieny |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
||
2.Kształtowanie u przedszkolaków nawyków dbania o zdrowie i higienę osobistą:
dbanie o higienę poprzez: mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu. |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
||
3.Kształtowanie u przedszkolaków nawyków spożywania zdrowej żywności, przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw. Wprowadzenie na stałe możliwości samodzielnego komponowania przez przedszkolaków śniadań np. w pierwszy poniedziałek miesiąca |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
||
4.Przeprowadzenie zajęć z kalendarza świąt nietypowych (dowolnie wybrane przez nauczycieli grup):
|
1.10.2024r. 15.10 2024 r. 16.10.2024 r. 08.11.2024 r. 23.04.2025r. 12.05.2025r. |
Nauczycielki wszystkich grup |
||
5.Profilaktyka uzależnień realizowana ze wsparciem psychologa zatrudnionego w Poradni Psychologiczno -Pedagogicznej – warsztaty dla dzieci i rodziców |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
||
6.Realizacja programu Przedszkole Promujące Zdrowie zwiększającego świadomość na temat roli i wagi aktywności fizycznej, odpowiedniego odżywiania i odpoczynku https://zdrowoisportowo.edu.pl/ |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
||
7.Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkania z dietetykiem/lekarzem/pielęgniarką lub organizacja wizyty zawodoznawczej do gabinetu dietetyka/sklepu ze zdrową żywnością |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
Spodziewane efekty:
-
nabywanie i wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zdrowia
-
kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych
-
kształtowanie umiejętności określonych mianem życiowych
-
podniesienie jakości oraz ewaluacja działań podejmowanych na rzecz zdrowia dzieci przez nauczycieli
-
przekazanie dzieciom wzorców „zdrowego życia”
Rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Uwagi |
1.Zapewnienie codziennej aktywności ruchowej przedszkolaków w formie ćwiczeń i zabaw ruchowych, w tym naśladowczych, z przyborami lub bez nich, umożliwiających wykonanie różnych form ruchu (zabawy bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne) |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
2. Przeprowadzanie ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała, Uświadamianie dzieciom konieczności zachowania ergonomii oraz higieny pracy i zabawy – prawidłowa postawa ciała podczas zabaw stolikowych/kolorowania, siedzenia w kręgu. |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
3.Codzienna organizacja zajęć na świeżym powietrzu w każdej grupie wiekowej (w miarę możliwości),w tym spacery, zajęcia terenowe. |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
4.Wykorzystywanie przez nauczycieli różnorodnych metod pobudzających dzieci do aktywności fizycznej tj. gimnastyka twórcza R. Labana, K. Orfa, gimnastyki rytmicznej A. i M. Kniessów oraz ruchu rozwijającego W. Sherborne, opowieść ruchowa Josefa Gotfryda Tulina Organizowanie zabaw rytmicznych przy muzyce i piosenkach/zabaw tanecznych/zumba/aerobik Wykorzystywanie w pracy metody aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss, „Edukacji przez Ruch” Doroty Dziamskiej, metody KKLANZY |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
5.Udział w akcji społecznej „Narodowy Dzień Sportu 2024” we współpracy z(klubem piłkarskim/szkołą sportową) – zachęcenie organizacji partnerskiej do rejestracji wydarzenia na https://narodowydziensportu.pl/rejestracja Udział w akcji: „Sprintem do Maratonu” organizowanej przez wydawnictwo: „Bliżej Przedszkola”, mającej na celu promocja zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu, w tym czasu na świeżym powietrzu. |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
6.„Dzień pustej klasy” – udział przedszkolaków w międzynarodowym święcie edukacji na świeżym powietrzu.. |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
7.Zorganizowanie: „Olimpiady przedszkolaków” |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
8.Wzbogacenie bazy przedszkola w przybory sportowe |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
Spodziewane efekty
-
zachęcenie dzieci do udziału w spacerach, wycieczkach
-
poznanie przez dzieci różnorodnych form aktywnego wypoczynku
-
poznanie przez dzieci zasad rywalizacji sportowej
-
nabycie przez dzieci umiejętności współpracy w zespole podczas aktywności ruchowej
-
doskonalenie umiejętność pokonywania przez dzieci własnych słabości
Pierwsza pomoc
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Uwagi |
1.Utrwalenie znajomości numerów ratunkowych wśród dzieci oraz poznanie informacji jakie należy udzielić dyspozytorowi pogotowia |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
2. Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkania z ratownikiem medycznym/pielęgniarką lub lekarzem |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
3. Zajęcia czytelnicze w oparciu o książkę: „Łukasz ratuje misia, czyli jak udzielać pierwszej pomocy” autorstwa Izabeli Michty, uwzględniającej oficjalne zalecenia Europejskiej Rady Resuscytacji. |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
Spodziewane efekty:
-
nabywanie i wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zachowania się w różnych zagrażających sytuacjach życiowych
-
nabycie umiejętności prawidłowego wezwania pomocy
-
poznanie specyfikacji pracy ratownika/lekarza/pielęgniarki
Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa
Edukacja obywatelska
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Uwagi |
1 Rozwijanie zdolności skutecznego angażowania się na rzecz wspólnego lub publicznego interesu poprzez promowanie idei wolontariatu na terenie przedszkola. Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. „Góra grosza”, „Szlachetna paczka” (wpisać wybrane). Zapoznanie dzieci z pracą wolontariuszy – zorganizowanie spotkania z osobami działającymi na rzecz środowiska lokalnego. |
maj |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
2. Organizacja: „Dnia praw dziecka” w przedszkolu przy jednoczesnym akcentowaniu obowiązków dzieci w domu i przedszkolu, zależnych od wieku i możliwości dzieci. |
listopad |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
3 Zorganizowanie wycieczek do obiektów użyteczności publicznej tj. urząd gminy, starostwo powiatowe celem poznania ich działalności na rzecz obywateli |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
Spodziewane efekty:
-
wzmocnienie u dzieci wiary we własne możliwości
-
nabywanie i wzbogacenie wiedzy dzieci na temat praw dziecka
-
rozwijanie kompetencji kluczowych dzieci (kompetencje obywatelskie)
Kształtowanie postaw społecznych
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Uwagi |
1. Zajęcia adaptacyjne w przedszkolu. |
wrzesień |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
2. Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie wartości przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem. |
wrzesień |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
3. Przeprowadzenie warsztatów na temat emocji przez psychologa w każdej grupie wiekowej na temat relacji w grupie przedszkolnej |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
4. Rozwijanie postawy asertywności wśród dzieci oraz umiejętności szukania pomocy w sytuacjach trudnych |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
5. Dbałość o zdrowie psychiczne dzieci poprzez organizowanie zabaw relaksacyjnych i wyciszających, wprowadzenie elementów bajkoterapii, muzykoterapii, czytanie dzieciom literatury terapeutycznej, zorganizowanie „Kącika relaksacji/wyciszenia” w salach. Realizacja programu „Proszę , dziękuję, przepraszam”(p. Edyta Wendler- Kamaszko) |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
6. Nauka rozwiązywania konfliktów przez dzieci – warsztaty psychologiczne |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
Spodziewane efekty:
-
nabycie przez dzieci umiejętności dyskutowania i słuchania innych oraz umiejętności dokonywania wyborów.
-
nabycie umiejętności rozumienia potrzeb i trudności innych
-
poznanie strategii radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych
-
doskonalenie umiejętności wyrażania własnych uczuć
Kształtowanie postaw patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę
Spodziewane efekty:
-
rozwijanie u u dzieci poczucia tożsamości narodowej
-
nabycie przez dzieci umiejętności rozpoznawania symboli narodowych (godło, flaga, hymn),umiejętności nazywania wybranych symboli związanych z regionami Polski ukrytych w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach
-
opanowanie umiejętność odpowiedniego zachowania się w obecności symboli narodowych i religijnych oraz w miejscach szczególnie związanych z historia narodu i ojczyzny
Edukacja dla Bezpieczeństwa
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Uwagi |
1. Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola. Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca aktualizacja dokumentów. |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
2 Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu. Zamieszczenie procedur na stronie internetowej przedszkola. |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
3. Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie prawni przedszkolaków .Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany. |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
4. Nabywanie przez dzieci umiejętności właściwych zachowań w sytuacji zagrożenia – zapoznanie z zasadami bezpiecznej ewakuacji. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji z udziałem straży pożarnej |
Nauczycielki wszystkich grup |
||
5. Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi i sposobami wzywania pomocy w przypadku choroby, pożaru, wypadku Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru z wykorzystaniem węża spacerowego i kamizelek odblaskowych. Utrwalenie zasady nie oddalania się bez wiedzy nauczycieli |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
6 Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkań policjantem/strażakiem/strażnikiem miejskim oraz organizacja wizyt zawodoznawczych do różnych obiektów tj. komenda policji/straży pożarnej Bezpieczne ferie zimowe/bezpieczne wakacje: poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata – zachowanie dzieci podczas burzy |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
7. Przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo w kontaktach z nieznajomymi. Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych. Kształtowanie nawyku przezwyciężania w sobie chęci skorzystania z oferowanych przez nieznajomych korzyści. |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
Spodziewane efekty:
-
rozwijanie umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu, w przedszkolu, na placu zabaw.
-
nabycie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu/wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności pozwalające na rozpoznawanie niebezpieczeństw i przewidywanie ich skutków
-
wyrobienie postawy zaufania wobec pracowników policji, straży pożarnej, znajomość numerów telefonów alarmowych;
-
rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, pozytywnego patrzenia na siebie
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego.
Wspieranie dobrostanu nauczycieli
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Uwagi |
1. Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dzieciom na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając zdrowy rozwój. Zachęcenie dzieci do planowania aktywności opartych na rytmie dnia, zapoznanie rodziców z ramowym rozkładem dnia grupy. Umieszczenie obrazkowego rytmu dnia w salach każdej z grup. |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
2. Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie − przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie. Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji − współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych. Wprowadzenie podczas zajęć z dziećmi pojęcia „dobrostanu” jako stanu dobrego samopoczucia. Realizacja przedszkolnego programu wspierania zdolności i talentów „Rozwiń skrzydła” |
listopad |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
3 Przeprowadzenie warsztatów na temat emocji przez psychologa w każdej grupie wiekowej: 1) nauka rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, kształtowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie 2) mini-trening odporności emocjonalnej: nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, nauka panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji. Przeprowadzenie zajęć na temat emocji np. z wykorzystaniem opowiadań A. Konefał: „Gdzie mieszka złość? (złość) „Po deszczu zawsze wychodzi słońce” (smutek) „Nie bój się, Misiu” (strach) „ Nieśmiałość” (nieśmiałość) |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
4. Obchody Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego |
październik |
Nauczycielki wszystkich grup |
Spodziewane efekty:
- nabycie przez dzieci umiejętności rozumienia potrzeb i trudności innych
- doskonalenie umiejętności pokonywania barier w komunikacji międzyludzkiej
- minimalizowanie zachowań agresywnych w przedszkolu
Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | Uwagi |
1. Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali i poinformowanie rodziców o obowiązującym kodeksie w wybrany przez nauczyciela sposób (informacja na stronie internetowej/zdjęcie kodeksu/gazetka ścienna). Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli. | cały rok szkolny | Nauczycielki wszystkich grup | |
2. Dostarczanie dzieciom literackich wzorów postępowania ludzi dobrych, prawdomównych. Zachęcanie dzieci do poszukiwania takich osób w swoim najbliższym otoczeniu. | listopad | Nauczycielki wszystkich grup | |
3 Zorganizowanie akcji na rzecz schroniska – niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich. Dokarmianie ptaków zimą w przedszkolnym ogrodzie. | cały rok szkolny | Nauczycielki wszystkich grup |
Spodziewane efekty:
-
ukształtowanie umiejętności przyjmowania przez dzieci perspektywy innych ludzi
-
rozwinięcie umiejętności zachowania się w określonej sytuacji społecznej w sposób empatyczny
-
rozwinięcie u dzieci umiejętności dokonywania autorefleksji i ewentualnej korekty swojego zachowania
Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Uwagi |
1. Organizacja otoczenia dzieci ze SPE, które sprzyja różnorodnej aranżacji przestrzeni edukacyjnej we współpracy z dziećmi i personelem obsługowym oraz rodzicami, |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
2. Bieżące oraz planowe wsparcie specjalistyczne (logopedy/terapeuty pedagogicznego/pedagoga specjalnego) na terenie przedszkola |
listopad |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
3 Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie wprowadzania edukacji włączającej. – praca w zespołach samokształceniowych na bazie publikacji m.in. „Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole” pod red. naukową Iwony Chrzanowska, i Grzegorza Szumskiego |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
Spodziewane efekty:
-
uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców
-
optymalizacja działań podejmowanych w przedszkolu w zakresie wsparcia rodziny
-
rozszerzenie zakresu i form współpracy z instytucjami zewnętrznymi
-
podniesienie jakości wsparcia udzielanego rodzinom przedszkolaków
Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Uwagi |
1. Wykorzystanie programu E. Gruszczyk-Kolczyńskiej „ Dziecięca Matematyka” w celu zaplanowania płynnej realizacji działów edukacji matematycznej w poszczególnych grupach wiekowych. |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
2. Systematyczne prowadzenie zajęć matematycznych oraz zabaw badawczych z wykorzystaniem naturalnych okazów (owoce, warzywa, kwiaty sezonowe, żołędzie, kasztany itp.) oraz przedmiotów codziennego użytku |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
3 Umożliwienie dzieciom podejmowania zabaw matematycznych: zabawy konstrukcyjne, łamigłówki, zabawy ruchowe, eksperymenty. |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
4.Wzbogacanie bazy przedszkolnej w pomoce dydaktyczne ułatwiające organizację i podnoszące atrakcyjność zajęć matematycznych i przyrodniczych. Zorganizowanie kącika przyrody, gromadzenie materiału przyrodniczego i uzupełnianie go na bieżąco (sezonowość), Zielony ogródek – wysiewanie nasion do skrzynek, założenie hodowli |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
|
5.Spacery i wycieczki, obserwacja przyrody. Rozumienie istoty zmian zachodzących w świecie roślin i zwierząt, dostrzeganie bogactwa barw, kształtów zapachów. |
cały rok szkolny |
Nauczycielki wszystkich grup |
Spodziewane efekty:
-
wsparcie rozwoju poznawczego dzieci zarówno uzdolnionych, jak i dzieci z trudnościami – rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz umiejętności obserwacji i wnioskowania
-
wzbogacania wiedzy matematycznej i przyrodniczej, kształtowanie dojrzałości szkolnej
-
wzbogacenie warsztatu nauczycieli
-
budzenie przyjaznego stosunku do roślin i zwierząt poprzez kształtowanie właściwych postaw i zachowań
Kalendarz uroczystości i ważnych inicjatyw przedszkolnych w Przedszkolu Miejskim Nr 1 w Gubinie w roku szkolnym 2024/2025
Lp |
Nazwa uroczystości/inicjatywy |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
Ogólnopolska 31 Akcja „Sprzątanie Świata” pt. ”Na straży czystej ziemi” |
Wrzesień |
K. Tatrocka -koordynator Wszyscy nauczyciele |
|
Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka |
Wrzesień |
Wszyscy nauczyciele |
|
Dzień Edukacji Narodowej |
Październik |
E. Kancelarz A.Cieślak D.Dębicka B. Jabłońska |
|
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego |
Październik |
E.Kancelarz A. Cieślak K. Wieczorek |
|
Światowy Dzień Owoców i Warzyw |
Październik |
K. Tatrocka B. Jabłońska A. Cieślak A.Szczepaniak |
|
Zbiórka karmy dla zwierząt- akcja charytatywna |
Październik |
A. Szczepaniak- koordynator Wszyscy nauczyciele |
|
Jesienny konkurs recytatorski |
Listopad |
A. Szczepaniak D. Dębicka |
|
Swoje prawa mamy i dobrze je znamy |
Listopad |
E. Kancelarz A. Cieślak K. Wieczorek |
|
Międzynarodowy Dzień Tolerancji |
Listopad |
K.Tatrocka B.Jabłońska -koordynator Wszyscy nauczyciele |
|
Spotkanie z Mikołajem |
Grudzień |
Wszyscy nauczyciele |
|
Świąteczna zbiórka żywności – akcja charytatywna |
Grudzień |
K. Tatrocka Wszyscy nauczyciele |
|
Kolędowanie w przedszkolu „Hej kolęda kolęda” |
Grudzień |
Wszyscy nauczyciele |
|
Dzień Babci i Dziadka |
Styczeń |
Wszyscy nauczyciele |
|
Powitanie wiosny |
Marzec |
Wszyscy nauczyciele |
|
Konkurs fotograficzny dla dzieci i rodziców „Każdy zuch lubi ruch” |
Marzec |
D. Dębicka B. Jabłońska |
|
Ogólnoprzedszkolne obchody Światowego Dnia Osób z Zespołem Downa |
Marzec |
K. Wieczorek K.Tatrocka Wszyscy nauczyciele |
|
Obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu |
Kwiecień |
K. Wieczorek K.Tatrocka Wszyscy nauczyciele |
|
Rozśpiewane przedszkole „Piosenka na zdrowie” |
Kwiecień |
D.Dębicka E.Kancelarz A. Cieślak |
|
Wielkanocna zbiórka żywności – akcja charytatywna |
Kwiecień |
K. Tatrocka B. Jabłońska Wszyscy nauczyciele |
|
Zdrowie to mój przyjaciel – Światowy Dzień Zdrowia |
Kwiecień |
K. Wieczorek K. Tatrocka Wszyscy nauczyciele |
|
Ogólnoprzedszkolny Dzień Ziemi |
Kwiecień |
A.Szczepaniak Wszyscy nauczyciele |
|
„Pasowanie na przedszkolaka” 3- latki |
Maj |
A.Szczepaniak E. Kamaszko |
|
Wiosenny konkurs recytatorski |
Maj |
A. Szczepaniak D.Dębicka |
|
„Mały patriota” – ogólnoprzedszkolne obchody Dnia Flagi i Dnia Konstytucji |
Maj |
E.Kancelarz A.Cieślak |
|
Olimpiada sportowa |
Maj/czerwiec |
K. Tatrocka A. Cieślak Wszyscy nauczyciele |
|
Przedszkolny „Mam Talent” |
Maj/Czerwiec |
D.Dębicka B.Jabłońska |
|
Pożegnanie 6-latków |
Czerwiec |
E.Kancelarz A.Cieślak |
|
Zakręcona akcja – akcja charytatywna – zbieranie plastikowych nakrętek |
Cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |