Plan roczny

PLAN DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY I OPIEKUŃCZY

PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 1 W GUBINIE

W ROKU SZKOLNYM 2024/2025

Wstęp

Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku przedszkolnym 2023/2024. Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:

  • kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEN na rok szkolny 2024/2025

  • treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz statutu przedszkola

  • treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego

  • wnioski sformułowane na posiedzeniu rady pedagogicznej kończącym rok szkolny 2023/2024

  • diagnozę potrzeb i zainteresowań

 

Podstawa prawna

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ustalone na rok 2024/2024

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty

Rozporządzenie z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego

Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek

Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli

Rozporządzenie MEN z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (…)

Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych

Rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach

Rozporządzenie MEN z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki

Rozporządzenie MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego

 

Kierunki polityki oświatowej państwa

na rok szkolny 2023/2024

(w zakresie dotyczącym przedszkoli):

  1. Edukacja prozdrowotna w przedszkolu – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.

  1. Przedszkole miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.

  1. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

  1. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

  1. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

  1. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.

  1. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

Plan pracy przedszkola został opracowany na podstawie:

  1. Wnioski z nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2023/2024.

  2. Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025

  3. Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań.

  4. Kalendarz imprez i uroczystości w roku szkolnym 2024/2025.

  5. Realizacja programów autorskich, wewnętrznych i zewnętrznych w przedszkolu.

Wnioski z nadzoru pedagogicznego z roku szkolnego 2023/2024.

  1. W sposób ciągły i multidyscyplinarny należy analizować poziom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego dzieci, kontrolować skuteczność wdrażanych procedur i regulaminów dotyczących bezpieczeństwa

  1. We współpracy z pedagogiem specjalnym kontynuować diagnozę indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci, ich możliwości psychofizycznych oraz potencjału rozwojowego; aktywizować dzieci do udziału w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia

  1. Systematycznie upowszechniać ustalone i przyjęte do realizacji w przedszkolu Standardy Ochrony Małoletnich

  1. Kontynuować programy profilaktyczne w ramach Polityki Ochrony Dzieci przed Krzywdzeniem przez Dorosłych i Zapewnienia im Bezpieczeństwa

( „Chronimy Dzieci”, „Przyjaciele Zippiego” )

  1. Kontynuować doskonalenie zawodowe nauczycieli adekwatnie do rozpoznanych potrzeb. Zapewniać warunki do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem zawodowym. Motywować nauczycieli do podejmowania studiów podnoszących kwalifikacje zgodnie z potrzebami przedszkola (psychologia, terapia pedagogiczna, logopedia, język obcy)

  1. Kontynuować współpracę z rodzicami ukierunkowaną na świadomość zagrożeń w zakresie problemów zdrowia psychicznego dzieci oraz na wypracowanie strategii zapobiegania i rozwiązywania problemów

  1. Kontynuować działania stwarzające warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego dzieci poprzez aktywne działania prozdrowotne, związane z włączeniem placówki do Krajowej Sieci Szkół Promujących Zdrowie

  1. Dokonywać ewaluacji własnej pracy i formułować wnioski służące podniesieniu jakości pracy przedszkola

  1. Zwracać szczególną uwagę na czytelność i estetykę zapisów w dziennikach zajęć oraz prawidłowe, zgodne z prawem korygowanie pomyłek

Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań.

  1. Edukacja prozdrowotna w przedszkolu – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.

  2. Przedszkole miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.

  3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

  4. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

Edukacja prozdrowotna w przedszkolu – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

Uwagi

1.Pogłębienie wiedzy dzieci na temat zdrowia– tematyka tygodniowa na temat zdrowia i zdrowego odżywiania/ciała człowieka i higieny

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

2.Kształtowanie u przedszkolaków nawyków dbania o zdrowie i higienę osobistą:

  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)

dbanie o higienę poprzez: mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu.

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

3.Kształtowanie u przedszkolaków nawyków spożywania zdrowej żywności, przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw. Wprowadzenie na stałe możliwości samodzielnego komponowania przez przedszkolaków śniadań np. w pierwszy poniedziałek miesiąca

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

4.Przeprowadzenie zajęć z kalendarza świąt nietypowych (dowolnie wybrane przez nauczycieli grup):

  • Dzień lekarza

  • Światowy dzień mycia rąk

  • Światowy Dzień Żywienia i Walki z Głodem

  • Dzień zdrowego śniadania

  • Dzień pielęgniarki

1.10.2024r.

15.10 2024 r.

16.10.2024 r.

08.11.2024 r.

23.04.2025r.

12.05.2025r.

Nauczycielki wszystkich

grup

 

5.Profilaktyka uzależnień realizowana ze wsparciem psychologa zatrudnionego w Poradni Psychologiczno -Pedagogicznej – warsztaty dla dzieci i rodziców

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

6.Realizacja programu Przedszkole Promujące Zdrowie zwiększającego świadomość na temat roli i wagi aktywności fizycznej, odpowiedniego odżywiania i odpoczynku https://zdrowoisportowo.edu.pl/

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

7.Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkania z dietetykiem/lekarzem/pielęgniarką lub organizacja wizyty zawodoznawczej do gabinetu dietetyka/sklepu ze zdrową żywnością

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

Spodziewane efekty:

  • nabywanie i wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zdrowia

  • kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych

  • kształtowanie umiejętności określonych mianem życiowych

  • podniesienie jakości oraz ewaluacja działań podejmowanych na rzecz zdrowia dzieci przez nauczycieli

  • przekazanie dzieciom wzorców „zdrowego życia”

Rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

Uwagi

1.Zapewnienie codziennej aktywności ruchowej przedszkolaków w formie ćwiczeń i zabaw ruchowych, w tym naśladowczych, z przyborami lub bez nich, umożliwiających wykonanie różnych form ruchu (zabawy bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne)

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

2. Przeprowadzanie ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała, Uświadamianie dzieciom konieczności zachowania ergonomii oraz higieny pracy i zabawy – prawidłowa postawa ciała podczas zabaw stolikowych/kolorowania, siedzenia w kręgu.

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

3.Codzienna organizacja zajęć na świeżym powietrzu w każdej grupie wiekowej (w miarę możliwości),w tym spacery, zajęcia terenowe.

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

4.Wykorzystywanie przez nauczycieli różnorodnych metod pobudzających dzieci do aktywności fizycznej tj. gimnastyka twórcza R. Labana, K. Orfa, gimnastyki rytmicznej A. i M. Kniessów oraz ruchu rozwijającego W. Sherborne, opowieść ruchowa Josefa Gotfryda Tulina Organizowanie zabaw rytmicznych przy muzyce i piosenkach/zabaw tanecznych/zumba/aerobik

Wykorzystywanie w pracy metody aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss, „Edukacji przez Ruch” Doroty Dziamskiej, metody KKLANZY

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

5.Udział w akcji społecznej „Narodowy Dzień Sportu 2024” we współpracy z(klubem piłkarskim/szkołą sportową) – zachęcenie organizacji partnerskiej do rejestracji wydarzenia na https://narodowydziensportu.pl/rejestracja

Udział w akcji: „Sprintem do Maratonu” organizowanej przez wydawnictwo: „Bliżej Przedszkola”, mającej na celu promocja zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu, w tym czasu na świeżym powietrzu.

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

6.„Dzień pustej klasy” – udział przedszkolaków w międzynarodowym święcie edukacji na świeżym powietrzu..

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

7.Zorganizowanie: „Olimpiady przedszkolaków”

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

8.Wzbogacenie bazy przedszkola w przybory sportowe

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

Spodziewane efekty

  • zachęcenie dzieci do udziału w spacerach, wycieczkach

  • poznanie przez dzieci różnorodnych form aktywnego wypoczynku

  • poznanie przez dzieci zasad rywalizacji sportowej

  • nabycie przez dzieci umiejętności współpracy w zespole podczas aktywności ruchowej

  • doskonalenie umiejętność pokonywania przez dzieci własnych słabości

Pierwsza pomoc

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

Uwagi

1.Utrwalenie znajomości numerów ratunkowych wśród dzieci oraz poznanie informacji jakie należy udzielić dyspozytorowi pogotowia

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

2. Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkania z ratownikiem medycznym/pielęgniarką lub lekarzem

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

3. Zajęcia czytelnicze w oparciu o książkę: „Łukasz ratuje misia, czyli jak udzielać pierwszej pomocy” autorstwa Izabeli Michty, uwzględniającej oficjalne zalecenia Europejskiej Rady Resuscytacji.

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

Spodziewane efekty:

  • nabywanie i wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zachowania się w różnych zagrażających sytuacjach życiowych

  • nabycie umiejętności prawidłowego wezwania pomocy

  • poznanie specyfikacji pracy ratownika/lekarza/pielęgniarki

 

Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa

Edukacja obywatelska

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

Uwagi

1 Rozwijanie zdolności skutecznego angażowania się na rzecz wspólnego lub publicznego interesu poprzez promowanie idei wolontariatu na terenie przedszkola. Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. „Góra grosza”, „Szlachetna paczka” (wpisać wybrane). Zapoznanie dzieci z pracą wolontariuszy – zorganizowanie spotkania z osobami działającymi na rzecz środowiska lokalnego.

maj

Nauczycielki wszystkich

grup

 

2. Organizacja: „Dnia praw dziecka” w przedszkolu przy jednoczesnym akcentowaniu obowiązków dzieci w domu i przedszkolu, zależnych od wieku i możliwości dzieci.

listopad

Nauczycielki wszystkich

grup

 

3 Zorganizowanie wycieczek do obiektów użyteczności publicznej tj. urząd gminy, starostwo powiatowe celem poznania ich działalności na rzecz obywateli

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

Spodziewane efekty:

  • wzmocnienie u dzieci wiary we własne możliwości

  • nabywanie i wzbogacenie wiedzy dzieci na temat praw dziecka

  • rozwijanie kompetencji kluczowych dzieci (kompetencje obywatelskie)

 

Kształtowanie postaw społecznych

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

Uwagi

1. Zajęcia adaptacyjne w przedszkolu.

wrzesień

Nauczycielki wszystkich

grup

 

2. Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie wartości przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem.

wrzesień

Nauczycielki wszystkich

grup

 

3. Przeprowadzenie warsztatów na temat emocji przez psychologa w każdej grupie wiekowej na temat relacji w grupie przedszkolnej

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

4. Rozwijanie postawy asertywności wśród dzieci oraz umiejętności szukania pomocy w sytuacjach trudnych

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

5. Dbałość o zdrowie psychiczne dzieci poprzez organizowanie zabaw relaksacyjnych i wyciszających, wprowadzenie elementów bajkoterapii, muzykoterapii, czytanie dzieciom literatury terapeutycznej, zorganizowanie „Kącika relaksacji/wyciszenia” w salach. Realizacja programu „Proszę , dziękuję, przepraszam”(p. Edyta Wendler-  Kamaszko)

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

6. Nauka rozwiązywania konfliktów przez dzieci – warsztaty psychologiczne

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

Spodziewane efekty:

  • nabycie przez dzieci umiejętności dyskutowania i słuchania innych oraz umiejętności dokonywania wyborów.

  • nabycie umiejętności rozumienia potrzeb i trudności innych

  • poznanie strategii radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych

  • doskonalenie umiejętności wyrażania własnych uczuć

Kształtowanie postaw patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

Uwagi

1 Realizacja tematyki tygodniowej: „Polska moja ojczyzna”. Rozwijanie poczucia przynależności narodowej − oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno Polski.

maj

Nauczycielki wszystkich

grup

 

2. Udział w akcji MEN: „Szkoła do hymnu” (jeśli ministerstwo będzie kontynuowało akcję w 2024)

listopad

Nauczycielki wszystkich

grup

 

3 Zapoznanie dzieci z wybranymi symbolami związanymi z regionami Polski ukrytymi w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. „Wars i Sawa”, „Bazyliszek”, „O warszawskiej syrence”, „Smok.

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

4. „Warszawa – stolica Polski”: zapoznanie z obecną stolicą Polski i stolicami historycznymi z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów edukacyjnych, publikacji książkowych.

maj

Nauczycielki wszystkich

grup

 

5.Obchody „Dnia flagi” – Utrwalenie polskich symboli narodowych, kształtowanie poczucia szacunku do symboli narodowych.

maj

Nauczycielki wszystkich

grup

 

6. Preorientacja zawodowa w przedszkolu – spotkanie z żołnierzem zawodowym/WOT

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

 

Spodziewane efekty:

  • rozwijanie u u dzieci poczucia tożsamości narodowej

  • nabycie przez dzieci umiejętności rozpoznawania symboli narodowych (godło, flaga, hymn),umiejętności nazywania wybranych symboli związanych z regionami Polski ukrytych w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach

  • opanowanie umiejętność odpowiedniego zachowania się w obecności symboli narodowych i religijnych oraz w miejscach szczególnie związanych z historia narodu i ojczyzny

Edukacja dla Bezpieczeństwa

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

Uwagi

1. Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola.

Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca aktualizacja dokumentów.

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

2 Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu. Zamieszczenie procedur na stronie internetowej przedszkola.

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

3. Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie prawni przedszkolaków .Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany.

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

4. Nabywanie przez dzieci umiejętności właściwych zachowań w sytuacji zagrożenia – zapoznanie z zasadami bezpiecznej ewakuacji. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji z udziałem straży pożarnej

 

Nauczycielki wszystkich

grup

 

5. Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi i sposobami wzywania pomocy w przypadku choroby, pożaru, wypadku Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru z wykorzystaniem węża spacerowego i kamizelek odblaskowych. Utrwalenie zasady nie oddalania się bez wiedzy nauczycieli

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

6 Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkań policjantem/strażakiem/strażnikiem miejskim oraz organizacja wizyt zawodoznawczych do różnych obiektów tj. komenda policji/straży pożarnej Bezpieczne ferie zimowe/bezpieczne wakacje: poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata – zachowanie dzieci podczas burzy

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

7. Przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo w kontaktach z nieznajomymi.

Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych. Kształtowanie nawyku przezwyciężania w sobie chęci skorzystania z oferowanych przez nieznajomych korzyści.

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

Spodziewane efekty:

  • rozwijanie umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu, w przedszkolu, na placu zabaw.

  • nabycie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu/wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności pozwalające na rozpoznawanie niebezpieczeństw i przewidywanie ich skutków

  • wyrobienie postawy zaufania wobec pracowników policji, straży pożarnej, znajomość numerów telefonów alarmowych;

  • rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, pozytywnego patrzenia na siebie

 

Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego.

Wspieranie dobrostanu nauczycieli

 

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

Uwagi

1. Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dzieciom na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając zdrowy rozwój. Zachęcenie dzieci do planowania aktywności opartych na rytmie dnia, zapoznanie rodziców z ramowym rozkładem dnia grupy. Umieszczenie obrazkowego rytmu dnia w salach każdej z grup.

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

2. Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie − przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie. Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji − współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych.

Wprowadzenie podczas zajęć z dziećmi pojęcia „dobrostanu” jako stanu dobrego samopoczucia.

Realizacja przedszkolnego programu wspierania zdolności i talentów „Rozwiń skrzydła”

listopad

Nauczycielki wszystkich

grup

 

3 Przeprowadzenie warsztatów na temat emocji przez psychologa w każdej grupie wiekowej:

1) nauka rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, kształtowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie

2) mini-trening odporności emocjonalnej: nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, nauka panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji. Przeprowadzenie zajęć na temat emocji np. z wykorzystaniem opowiadań A. Konefał:

„Gdzie mieszka złość? (złość)

„Po deszczu zawsze wychodzi słońce” (smutek)

„Nie bój się, Misiu” (strach)

„ Nieśmiałość” (nieśmiałość)

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

4. Obchody Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego

październik

Nauczycielki wszystkich grup

 

Spodziewane efekty:

  • nabycie przez dzieci umiejętności rozumienia potrzeb i trudności innych
  • doskonalenie umiejętności pokonywania barier w komunikacji międzyludzkiej
  • minimalizowanie zachowań agresywnych w przedszkolu


Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych

Zadania do realizacjiTerminOsoby odpowiedzialneUwagi
1. Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali i poinformowanie rodziców o obowiązującym kodeksie w wybrany przez nauczyciela sposób (informacja na stronie internetowej/zdjęcie kodeksu/gazetka ścienna). Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli.cały rok szkolny
Nauczycielki wszystkich grup
2. Dostarczanie dzieciom literackich wzorów postępowania ludzi dobrych, prawdomównych. Zachęcanie dzieci do poszukiwania takich osób w swoim najbliższym otoczeniu.listopadNauczycielki wszystkich grup
3 Zorganizowanie akcji na rzecz schroniska – niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich. Dokarmianie ptaków zimą w przedszkolnym ogrodzie.
cały rok szkolny
Nauczycielki wszystkich grup

Spodziewane efekty:

  • ukształtowanie umiejętności przyjmowania przez dzieci perspektywy innych ludzi

  • rozwinięcie umiejętności zachowania się w określonej sytuacji społecznej w sposób empatyczny

  • rozwinięcie u dzieci umiejętności dokonywania autorefleksji i ewentualnej korekty swojego zachowania

Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

Uwagi

1. Organizacja otoczenia dzieci ze SPE, które sprzyja różnorodnej aranżacji przestrzeni edukacyjnej we współpracy z dziećmi i personelem obsługowym oraz rodzicami,

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

2. Bieżące oraz planowe wsparcie specjalistyczne (logopedy/terapeuty pedagogicznego/pedagoga specjalnego) na terenie przedszkola

listopad

Nauczycielki wszystkich

grup

 

3 Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie wprowadzania edukacji włączającej. – praca w zespołach samokształceniowych na bazie publikacji m.in. „Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole” pod red. naukową Iwony Chrzanowska, i Grzegorza Szumskiego

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

Spodziewane efekty:

  • uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców

  • optymalizacja działań podejmowanych w przedszkolu w zakresie wsparcia rodziny

  • rozszerzenie zakresu i form współpracy z instytucjami zewnętrznymi

  • podniesienie jakości wsparcia udzielanego rodzinom przedszkolaków

Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

Zadania do realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

Uwagi

1. Wykorzystanie programu E. Gruszczyk-Kolczyńskiej „ Dziecięca Matematyka” w celu zaplanowania płynnej realizacji działów edukacji matematycznej w poszczególnych grupach wiekowych.

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

2. Systematyczne prowadzenie zajęć matematycznych oraz zabaw badawczych z wykorzystaniem naturalnych okazów (owoce, warzywa, kwiaty sezonowe, żołędzie, kasztany itp.) oraz przedmiotów codziennego użytku

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

3 Umożliwienie dzieciom podejmowania zabaw matematycznych: zabawy konstrukcyjne, łamigłówki, zabawy ruchowe, eksperymenty.

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

4.Wzbogacanie bazy przedszkolnej w pomoce dydaktyczne ułatwiające organizację i podnoszące atrakcyjność zajęć matematycznych i przyrodniczych. Zorganizowanie kącika przyrody, gromadzenie materiału przyrodniczego i uzupełnianie go na bieżąco (sezonowość), Zielony ogródek – wysiewanie nasion do skrzynek, założenie hodowli
roślin cebulkowych, pielęgnacja kącika przyrody.

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

5.Spacery i wycieczki, obserwacja przyrody. Rozumienie istoty zmian zachodzących w świecie roślin i zwierząt, dostrzeganie bogactwa barw, kształtów zapachów.

cały rok szkolny

Nauczycielki wszystkich

grup

 

Spodziewane efekty:

  • wsparcie rozwoju poznawczego dzieci zarówno uzdolnionych, jak i dzieci z trudnościami – rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz umiejętności obserwacji i wnioskowania

  • wzbogacania wiedzy matematycznej i przyrodniczej, kształtowanie dojrzałości szkolnej

  • wzbogacenie warsztatu nauczycieli

  • budzenie przyjaznego stosunku do roślin i zwierząt poprzez kształtowanie właściwych postaw i zachowań

 



 

Kalendarz uroczystości i ważnych inicjatyw przedszkolnych w Przedszkolu Miejskim Nr 1 w Gubinie w roku szkolnym 2024/2025

Lp

Nazwa uroczystości/inicjatywy

Termin

Osoby odpowiedzialne

  1.  

Ogólnopolska 31 Akcja „Sprzątanie Świata” pt. ”Na straży czystej ziemi”

Wrzesień

K. Tatrocka -koordynator

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka

Wrzesień

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Dzień Edukacji Narodowej

Październik

E. Kancelarz

A.Cieślak

D.Dębicka

B. Jabłońska

  1.  

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

Październik

E.Kancelarz

A. Cieślak

K. Wieczorek

  1.  

Światowy Dzień Owoców i Warzyw

Październik

K. Tatrocka

B. Jabłońska

A. Cieślak

A.Szczepaniak

  1.  

Zbiórka karmy dla zwierząt- akcja charytatywna

Październik

A. Szczepaniak- koordynator

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Jesienny konkurs recytatorski

Listopad

A. Szczepaniak

D. Dębicka

  1.  

Swoje prawa mamy i dobrze je znamy

Listopad

E. Kancelarz

A. Cieślak

K. Wieczorek

  1.  

Międzynarodowy Dzień Tolerancji

Listopad

K.Tatrocka

B.Jabłońska

-koordynator

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Spotkanie z Mikołajem

Grudzień

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Świąteczna zbiórka żywności – akcja charytatywna

Grudzień

K. Tatrocka

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Kolędowanie w przedszkolu „Hej kolęda kolęda”

Grudzień

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Dzień Babci i Dziadka

Styczeń

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Powitanie wiosny

Marzec

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Konkurs fotograficzny dla dzieci

i rodziców „Każdy zuch lubi ruch”

Marzec

D. Dębicka

B. Jabłońska

  1.  

Ogólnoprzedszkolne obchody Światowego Dnia Osób z Zespołem Downa

Marzec

K. Wieczorek

K.Tatrocka

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu

Kwiecień

K. Wieczorek

K.Tatrocka

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Rozśpiewane przedszkole „Piosenka na zdrowie”

Kwiecień

D.Dębicka

E.Kancelarz

A. Cieślak

  1.  

Wielkanocna zbiórka żywności – akcja charytatywna

Kwiecień

K. Tatrocka

B. Jabłońska

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Zdrowie to mój przyjaciel – Światowy Dzień Zdrowia

Kwiecień

K. Wieczorek

K. Tatrocka

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Ogólnoprzedszkolny Dzień Ziemi

Kwiecień

A.Szczepaniak

Wszyscy nauczyciele

  1.  

„Pasowanie na przedszkolaka”

3- latki

Maj

A.Szczepaniak

E. Kamaszko

  1.  

Wiosenny konkurs recytatorski

Maj

A. Szczepaniak

D.Dębicka

  1.  

„Mały patriota” – ogólnoprzedszkolne obchody Dnia Flagi i Dnia Konstytucji

Maj

E.Kancelarz

A.Cieślak

  1.  

Olimpiada sportowa

Maj/czerwiec

K. Tatrocka

A. Cieślak

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Przedszkolny „Mam Talent”

Maj/Czerwiec

D.Dębicka

B.Jabłońska

  1.  

Pożegnanie 6-latków

Czerwiec

E.Kancelarz

A.Cieślak

  1.  

Zakręcona akcja – akcja charytatywna – zbieranie plastikowych nakrętek

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele